Tuesday 13 May 2014

Extra set menyusu.. muka jadi berseri tau..
Sangat baik untuk badan.

SI BUTA HURUF DAN SAKITNYA

Selepas bersalin aku berpantang sendiri. Ditemani oleh suami dan anak pertamaku. Memang mencabar bila semuanya suamiku perlu menguruskan aku tanpa bantuan orang lain. Berbekalkan semangat, aku dapat mengharugi 44 hari pantangku.

Si Buta Huruf pula lagi 44 hari akan mengambil ujian UPSR. Bukan dia sahaja yang malu, sekolahnya pun malu mempunyai seorang calon UPSR yang kurang pandai membaca. Si Buta Huruf terpaksa bermalam di sekolah bersama gurunya semata-mata mahu belajar. Berjaya juga dia dapar 1B 3 C lulus juga walaupun bukan semua A kan? Ada la terharu sikit

Rutin aku... jika pagi aku sekolah, petang aku wajib menjaga adik kecilku kerana ibu aku akan ke hutan mencari kayu api. Penat berjalan kaki dari sekolah tidak habias lagi...dengan hati yang terpakasa aku akan menjaga mereka. Sehingakan aku naik bosan menjaga adikku. Aku melarikan diri ke rumah jiran dan tidur berhari-hari di rumah mereka. Tapi semua ini berlaku pada cuti sekolah sahaja..

Masa berlalu dengan begitu cepat. Smk Kemburongoh menjadi tempaku bermain dari tingkatan 1 sehingga tingkatan 3. Apabila ke tingkatan 4 aku berpindah ke Smk Kundasang Ranau. Sejuk sangat sekolah ni. Gunung kinabalu sentiasa ada di depan mata. Best juga la...bila kita budak baru ni mesti ramai abang-abang tingkatan enam yang mahu mengusik aku. Perasan la pula aku ni budak comel. Tapi aku minat seorang abang ni. Kulit hitam legam tapi muka dia manis. Rasa macam nak cakap yg aku suka dia tapi hati keras ma..... Yang lucunya masa cuti sekolah seminggu aku duduk disekolah sorang tau.. takut nak balik kampung. Ayah dan ibu mesti tiada wang. Segan dan malu dengan orang kampung mesti ibu akan ke rumah jiran sebelah meminjam beras, wang dan sebagainya. Selepas SPM aku naik tingkatan 6 rendah. Dia naik tingkatan 6 atas. Merasa juga la aku jadi senior kat sk...

Permohonan ke Maktab Perguruan.Si Buta Huruf Juga akan memohon.

Bersambung...
ENTRI 3

saya mengalami sakit badan setiap hari. Mujur ada vitamin shaklee. Sakit tulung belakang berkurang dan hilang tau. Mujurla ada ostematrix dengan izin Allah swt juga. Jom kita cek.. apakah tanda-tanda sakit badan.

Tanda-tanda sakit di badan memberi beberapa maksud tertentu. Kebanyakan orang salah faham akan perkara ini. Bacalah keterangan di bawah supaya anda memahaminya. Info di bawah ini antara info yang terbaik. Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan berhubung kait dengan fungsi badan yang lain.

Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri anda kerana informasi ini cukup bagus sebagai bahan rujukkan. Apa apa pun, kalau ada masalah dengan tubuh badan cepat-cepat lah pergi ke klinik atau hospital walaupun sakit hanya datang sekejap saja kerana mungkin dengan datang sekejap adalah untuk memberi clue/hint yang kita ni sebenarnya sakit. 

MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati). Mata menjadi merah : ●Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin. Mata menjadi kabur : ●Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku. Keluar tahi mata : ●Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan. Keluar air mata : ●Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja Ketegangan mata dan kelopak : ●Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat. 
HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong). Selesema : ●Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat). Hidung sumbat : ●Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung. Bersin ● Proses membuang toksin di bahagian kerongkong. ● Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung. 

BATUK Batuk keluar kahak : ●Proses membuang toksin di bahagian kerongkong. Batuk tanpa kahak : ● Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG. Batuk dan berasa gatal di kerongkong : ● Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

KERONGKONG Kerongkong kering. ● Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin. ● Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.  BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman) Bibir pucat ● Sistem penghadaman yang lemah. ● Perut mengandungi angin. ● Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi. Bibir kering dan pecah. ● Perut mengandungi banyak bahan toksin.

MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah. Lidah atau gusi bengkak, sakit : ●Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi. Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). ● Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.Mulut berbau busuk . ●Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin. 

TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang. Telinga terasa tersumbat : ●Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan. Telinga berdengung : ●Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan. 

KULIT Berpeluh : Peluh masin : ●Badan mengandungi lebihan asid urik. Peluh berbau : ●Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

RUAM DAN BISUL : ●Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

 KULIT GATAL DENGAN RUAM : Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

KULIT PECAH DAN BERAIR : ● Proses pembuangan toksin yang larut dalam air. Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

RAMBUT GUGUR : Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI Sakit Sendi rasa panas. ●Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout). Tidak rasa panas ●Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism). Sakit di bahagian bahu. ●Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.

KEBAS TANGAN : ● Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.

KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN : ●Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.

KEBAS KAKI : ●Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.

SAKIT TAPAK KAKI : ●Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.

SAKIT TUMIT KAKI : ●Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.

RASA PANAS DI TAPAK KAKI : ● Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.

GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI : ●Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot). 

TANDA-TANDA DALAMAN  KEPALA. Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.

PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA ●Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.

PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA ● Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi. ● Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.

SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :●Menandakan penyakit migrain.

BISUL TERJADI DI KEPALA ● Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.

RASA PENING YANG MEMUSING ●Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

MULUT/KERONGKONG/LIDAH LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.

MUNTAH DARAH ● Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan ● Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : ●Tanda sakit jantung.

KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman.

KENCING KERAP KENCING ●Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran.

AIR KENCING BERKAPUR ●Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.

AIR KENCING BERMINYAK : ● Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.

AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : ● Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.

AIR KENCING BERDARAH : ● Penyakit batu karang atau buah pinggang luka. 

BUANG AIR BESAR CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : ●Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.

SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.

NAJIS BERDARAH ● Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus. ● Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.

NAJIS BERWARNA HITAM : ● Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku. 

BADAN :Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah. Sakit menyucuk : ● Proses menyeimbangkan urat saraf. Sakit sengal: ● Menandakan luka di dalam badan. Sakit menyentap: ● Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan. Sakit menegang : ● Proses melancarkan pengaliran darah. 

BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan

BADAN TERASA PANAS . ●Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.

BADAN TERASA RINGAN : ● Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku. 
RASA TAKUT MENGEJUT: Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.
 CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi. 
RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB : Sistem jantung yang lemah. Sistem saraf otak yang lemah. Masalah pengaliran darah. 
SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah..  BUANG AIR BESAR CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : ● Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar. SEMBELIT: ●Membersihkan toksin dari usus kecil. NAJIS BERDARAH ● Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus. ● Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut. NAJIS BERWARNA HITAM : ●Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.  Disediakan oleh: Pn. Rusnani Omar Penolong Pendaftar Unit Keselamatan & kesihatan Pekerjaan Universiti Malaysia Perlis.

Saya masi mengamalkan vitamin ini sehingga hari ini. Dan susu badan tidak kering lagi.

Berpantang dengan Shaklee , Ibu Sihat, Susu Meriah, Baby Gebu Kenapa kawan-kawan perlu memilih vitamim ini?

1) Selamat dan boleh diambil seawal 2 jam selepas melahirkan bayi.

2) Selamat kerana boleh dimakan oleh ibu walaupun anak sakit kuning dan jaundis

3) Selamat kerana ibu yang bersalin normal atau secara pembedahan boleh ambil suplemen Shaklee

★★Berikut adalah produk yang disyorkan kepada Ibu berpantang... 1) Bcomplex dengan Asid Folik- ♥Ia bertindak sebagai penenang dan mengelakkan stress atau meroyan di kalangan Ibu yang sedang berpantang.- ♥Ia juga dapat meningkatkan pembentukkan sel darah merah dan sangat penting untuk menukarkan makanan yang kita ambil menjadi tenaga.-  ♥Memelihara kulit dari dalam dan penting untuk kecantikkan , sesuai dengan namanya B for Beauty..

2) Vitalea / Multivitamin dengan Zat Besi- ♥ Sangat penting kerana membekalkan 23 jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh, tetapi sukar diperolehi sewaktu berpantang kerana kebanyakan makanan perlu dielakkan semasa berpantang.- ♥Zat Besi sangat diperlukan oleh tubuh bagi menghasilkan sel darah merah, bagi menggantikan kehilangan darah semasa proses kelahiran- Ibu-ibu yang kekurangan vitamin ini akan kelihatan pucat, letih dan tidak bermaya.

3) Vitamin C ♥Sangat penting bagi penyembuhan luka jahitan serta membaik pulih tisu yang rosak selepas bersalin.  ♥Juga penting untuk meningkatkan sistem pertahanan badan kerana sebiji vitamin C Shaklee bersamaan 7 biji setengah buah oren. ♥ Vitamin C juga penting dalam membentuk kolagen dan penting dalam kecantikan kulit.

4) Zink ♥Sangat penting bagi membaik pulih luka jahitan dan luka dalaman.  ♥Makanan yang kaya dengan zink ialah ikan haruan.  Namun adalah agak sukar untuk mendapat dan memasak ikan haruan setiap hari, ditambah pula dengan harganya yang agak mahal.♥Pengambilan vitamin zink ini adalah tepat untuk ibu berpantang kerana zink dapat membantu mengatasi masalah "kedinginan" selepas bersalin dan pengambilan zink oleh ibu menyusu akan menjamin bayi membesar dengan optimum.  ♥Selain itu rambut ibu tidak mudah gugur dan luka bersalin akan cepat baik.

5) Energizing soy Protein-  ESP ♥Ramai yang tidak mengendahkan tentang keperluan protein dengan mengandaikan sudah memadai jika makan ikan, daging, telur serta minum air soya. ♥Tahukah anda, protein cuma bertahan pada suhu tidak lebih 36°c . Jadi bila kita goreng dan memasak tentu suhunya lebih tinggi dari suhu tersebut. ♥Ini akan mengganggu kandungan asid amino dalam protein tadi. ♥Ramai yang tidak tahu, pengambilan protein yang mencukupi dengan asid amino yang lengkap membantu dalam penghasilan kulit yang cantik, rambut yang sihat kuku yang elok serta penghasilan susu ibu dengan kadar lebih cepat dan anak akan kenyang bila menyusu dan tidak meragam. ♥Orang yang mengidap GOUT menjalani proses penyembuhan dengan ESP. Ini kerana kandungan asid amino dalam ESP Shaklee adalah lengkap dan selamat diambil

6) Alfalfa ♥Untuk pengetahuan ibu-ibu diluar sana, Alfalfa adalah merupakan raja segala tumbuhan. ♥Pengambilannya dapat melegakan sakit sendi dan belakang ♥Bertindak seperti 'kacip fatimah' kepada wanita- Melegakan sembelit bagi ibu berpantang ♥Membantu membanyakkan susu ibu.- Membuang angin dalam badan dan Memulihkan urat selepas bersalin

7) Omega Guard- ♥Boleh mengurangkan kemurungan bagi ibu yang berpantang ♥Boleh mengurangkan sakit kepala ♥Boleh mengekalkan tekanan darah normal- Mengurangkan masalah lupa pada wanita yang telah melahirkan anak.

8) Ostematrix ♥ Menguatkan tulang ibu yang baru lepas bersalin dan bayi ♥ Memperbaiki kekejangan dan kebas2 ♥ Meringankan stress ♥ Sumber vitamin D dan mampu merawat penyakit rickets Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini??
Sila hubungi saya segera : ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● Perunding Vitamin Anda :■■ Hubungi saya, PAKAR PERUNDING PERNIAGAAN VITAMIN SHAKLEE. Noor Hayati Adam ID : 948395 Shaklee Coordinator
SMS/WHATSAPP: 0133972486
CEO www.facebook.com/vitaminsno1

 * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.* Untuk dapatkan Vitamin anda .

.Jomm....Hubungi Saya Segera : ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ~~~Perunding Vitamin Anda : ~~~, ♡♡Noor hayati Adam ♡♡ Shaklee Independent Distributor ♡♡ [ ID No : 948395] ♡♡ Contact No : 0133972486 ♡♡ Email : vitaminsno1.gnor@gmail.com.my ♥♥ Postage ke Seluruh Malaysia Jemput jalan2 ke kedai on lain kami Blog: http://vitaminsno1.blogspot.com 


Posted via Blogaway

Tagged:

0 comments: