Tuesday 13 May 2014

Akhirnya aku berjaya beli ESP
Susu Badan Aku Semakin Banyak
Amat baik untuk susu bengkak

SI BUTA HURUF DAN SUSU BENGKAK

Orang kampung mengelar diri aku budak nakal. Sehingga pangilan diri ku 'Inur' bertukar kepada 'bedu'(bahasa Dusun) pangilan untuk orang tua yang comot. Perangai si buta huruf semakin baik bila berumur 11 tahun.

Bulan berikutnya aku berjaya membeli ESP. Alhamdulillah susu badan aku semakin banyak. Cuti bersalin 3 bulan aku gunakan untuk belajar menyimpan stok susu untuk puteriku Adilah Wafa.

Semasa aku berumur 11 tahun budak seusia denganku boleh bangun lewat dan bermain sepuasnya. Aku terpaksa bekerja setiap hari sabtu menjual hasil hutan seperti rotan dan orkid hutan, aku juga menjual hasil tanaman ayahku seperti bunga kantan, cili padi, kangkung dan 'tuhau'(sejenis makanan tradisi orang Dusun). Semua ini akan aku jual di Tamu Hari Sabtu di pekan Ranau. Aku juga mengambil upah mencuci pinggan mangkuk di gerai makan dan dalam masa yang sama aku bekerja menjaga jualan seorang peniaga rempah kari. Aku akan menjerit memanggil pelanggan.. "Rempah kari... rempah kari... bibit-bibit sayur"
Jika dijumlahkan gaji aku sehari RM15.00 dapatlah aku membeli 10kg beras, minyak makan, garam dan gula.

Aku mempunyai 10 orang adik beradik. Tiga lelaki dan enam perempuan. Aku anak yang keenam. Kerana tidak tahan dengan tekanan hidup di kampung seorang kakaku telah membawa diri dan tiada khabar berita selama 10 tahun.
   
Menjangkau umur 12 tahun, Si buta huruf akan menduduki peperiksaan UPSR. Sk Randagong Ranau menjadi saksi perjuangan beliau.

bersambung....
ENTRI 2

Saya  mengalami susu bengkak kerana bayi saya kerap menangis.
Susu badan pula x sempat saya pam. Syukur sahaja Lecithin ada untuk saya.

LECITHIN SUSU BENGKAK -

Lecithin & susu bengkak
Terdapat dua jenis duktus tersumbat. Jika anda mengalami benjolan bengkak di buah dada anda yang berasa sakit, lazimya disertai radang kemerahan yang bertompok pada kulit berdekatan benjol itu, ini dikatakan “duktus susu tersumbat”. Malah, duktus ini sebenarnya tidak tersumbat tetapi tisu di sekitar duktus susu itu radang dan menekan duktus tersebut. Duktus tersumbat sebenarnya adalah mastitis di peringkat awal.

Duktus yang betul-betul tersumbat jarang berlaku dan selalunya berlaku dalam beberapa minggu atau bulan selepas ibu mula menyusukan. Biasanya benjolan itu sakit dan kadang-kala terdapat juga tompok merah.

Sesetengah wanita akan mengesan satu tompok putih kecil pada hujung puting mereka, iaitu tanda saluran tersumbat dan sel kulit tumbuh di atasnya. Ini sebenarnya ialah lecur yang mudah dirawat. Jika anda menghidapinya, anda boleh merawatnya dengan mencucuk hujungnya dengan jarum yang steril. Lakukan ini selepas bayi anda telah menyusu iaitu apabila kulit anda lebih lembut.

Apa punca duktus tersumbat?

“Duktus tersumbat” (deskripsi yang lebih tepat ialah radang duktus) selalunya disebabkan oleh buah dada yang tidak “diperah” dengan efektif oleh bayi semasa dia menyusu. Jika buah dada tidak disalirkan dengan betul, susu akan terus “mengundur” disebabkan penhasilan lebih cepat daripada saliran. Susu ini akan dipaksa mengalir ke tisu sekitar yang akan menyebabkan keradangan, tisu jadi merah, panas dan sakit.

Perasaan seakan-akan selesema mungkin mengiringi mastitis dan ianya bukanlah tanda jangkitan (walaupun mastitis boleh menjadi jangkitan, selalunya ia adalah keradangan). Perasaan seakan-akan selesema ini adalah tanda bahawa badan anda menyangkakan susu itu sebagai protin asing dan sistem imuniti anda bertindak melawannya.

Antara punca keradangan saluran susu :

Stress berlebihanTidak konsisten dalam mengosongkan payudara(sama ada melalui direct feed atau pam)Pakaian dalam (bra) yang tidak sesuaiPelekapan yang tidak betul semasa menyusuPengambilan diet tinggi lemak

Apa yang anda boleh lakukan?

Penting untuk terus menyusukan bayi anda walaupun ianya menyakitkan. Menyusulah sekerap mungkin dan elakkan masa yang panjang di antara penyusuan.Mempelbagaikan posisi penyusuan boleh membantu bayi anda melekap dengan lebih baik.Mengambil panadol boleh membantu melegakan keradangan dan kesakitan.Menggunakan pam buah dada(breastpump) selepas setiap penyusuan boleh membantu mengeluarkan susu.Mengurut buah dada anda sebelum dan selepas penyusuan.Meletakkan kain flanel yang hangat (atau sejuk) di buah dada, bermandikan air panas dan urutan lembut juga boleh membantu.

Jika simptom anda tidak menyusut (selalunya selepas 24 jam) atau jika anda mula berasa sakit dan seakan-akan mendapat selesema, hubungilah doktor anda. Anda mungkin menghidapi mastitis dan anda memerlukan antibiotik jika anda mendapat jangkitan.

Lecithin telah disyorkan untuk mengelakkan kejadian saluran duktus tersumbat supaya tidak berulang. Dos yang biasa disyorkan  adalah 3600-4800 mg lecithin setiap hari, atau 1 kapsul (1200 miligram) 3-4 kali sehari supaya tidak berulang. Selepas seminggu atau dua, ibu boleh mengurangkan dos sekiranya keradangan berkurangan. Jika tiada sekatan dalam tempoh 2 minggu lagi dia boleh mengurangkan lagi demi satu. Ibu boleh terus mengambilan lecithin supaya tidak berulang lagi.

Lecithin adalah tambahan makanan yang sangat biasa, dan didapati secara semulajadi dalam banyak makanan lain. Tiada indikasi yang mengatakan ia tidak boleh diambil oleh ibu-ibu menyusu. Sebab megapa dan bagaimana lecithin boleh membantu menyelesaikan dan mencegah duktus tersumbat masih tidak jelas.

“It may do this by decreasing the viscosity (stickiness) of the milk by increasing the percentage of polyunsaturated fatty acids in the milk.” ~Dr. Jack Newman

Lecithin adalah pengemulsi  : molekul phospholipid (seperti lesitin) mengandungi unsur-unsur hidrofobik dan hydrophilic, bahagian hidrofobik mempunyai tarikan kepada lemak dan minyak, dan bahagian hidrofilik mempunyai tarikan kepada air.

"Ibu Sihat, Susu Meriah, Baby Gebu" 

Kenapa kawan-kawan perlu memilih vitamim ini?

1) Selamat dan boleh diambil seawal 2 jam selepas melahirkan bayi.
2) Selamat kerana boleh dimakan oleh ibu walaupun anak sakit kuning dan jaundis
3) Selamat kerana ibu yang bersalin normal atau secara pembedahan boleh ambil suplemen Shaklee

★★Berikut adalah produk yang disyorkan kepada Ibu berpantang...

1) Bcomplex dengan Asid Folik-
♥Ia bertindak sebagai penenang dan mengelakkan stress atau meroyan di kalangan Ibu yang sedang berpantang.-
♥Ia juga dapat meningkatkan pembentukkan sel darah merah dan sangat penting untuk menukarkan makanan yang kita ambil menjadi tenaga.- 
♥Memelihara kulit dari dalam dan penting untuk kecantikkan , sesuai dengan namanya B for Beauty..

2) Vitalea / Multivitamin dengan Zat Besi-
♥ Sangat penting kerana membekalkan 23 jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh, tetapi sukar diperolehi sewaktu berpantang kerana kebanyakan makanan perlu dielakkan semasa berpantang.-
♥Zat Besi sangat diperlukan oleh tubuh bagi menghasilkan sel darah merah, bagi menggantikan kehilangan darah semasa proses kelahiran- Ibu-ibu yang kekurangan vitamin ini akan kelihatan pucat, letih dan tidak bermaya.

3) Vitamin C
♥Sangat penting bagi penyembuhan luka jahitan serta membaik pulih tisu yang rosak selepas bersalin. 
♥Juga penting untuk meningkatkan sistem pertahanan badan kerana sebiji vitamin C Shaklee bersamaan 7 biji setengah buah oren.
♥ Vitamin C juga penting dalam membentuk kolagen dan penting dalam kecantikan kulit.

4) Zink
♥Sangat penting bagi membaik pulih luka jahitan dan luka dalaman. 
♥Makanan yang kaya dengan zink ialah ikan haruan.  Namun adalah agak sukar untuk mendapat dan memasak ikan haruan setiap hari, ditambah pula dengan harganya yang agak mahal.♥Pengambilan vitamin zink ini adalah tepat untuk ibu berpantang kerana zink dapat membantu mengatasi masalah "kedinginan" selepas bersalin dan pengambilan zink oleh ibu menyusu akan menjamin bayi membesar dengan optimum. 
♥Selain itu rambut ibu tidak mudah gugur dan luka bersalin akan cepat baik.

5) Energizing soy Protein-  ESP
♥Ramai yang tidak mengendahkan tentang keperluan protein dengan mengandaikan sudah memadai jika makan ikan, daging, telur serta minum air soya.
♥Tahukah anda, protein cuma bertahan pada suhu tidak lebih 36°c . Jadi bila kita goreng dan memasak tentu suhunya lebih tinggi dari suhu tersebut.
♥Ini akan mengganggu kandungan asid amino dalam protein tadi.
♥Ramai yang tidak tahu, pengambilan protein yang mencukupi dengan asid amino yang lengkap membantu dalam penghasilan kulit yang cantik, rambut yang sihat kuku yang elok serta penghasilan susu ibu dengan kadar lebih cepat dan anak akan kenyang bila menyusu dan tidak meragam.
♥Orang yang mengidap GOUT menjalani proses penyembuhan dengan ESP. Ini kerana kandungan asid amino dalam ESP Shaklee adalah lengkap dan selamat diambil

6) Alfalfa
♥Untuk pengetahuan ibu-ibu diluar sana, Alfalfa adalah merupakan raja segala tumbuhan.
♥Pengambilannya dapat melegakan sakit sendi dan belakang
♥Bertindak seperti 'kacip fatimah' kepada wanita- Melegakan sembelit bagi ibu berpantang
♥Membantu membanyakkan susu ibu.- Membuang angin dalam badan dan Memulihkan urat selepas bersalin

7) Omega Guard-
♥Boleh mengurangkan kemurungan bagi ibu yang berpantang
♥Boleh mengurangkan sakit kepala
♥Boleh mengekalkan tekanan darah normal- Mengurangkan masalah lupa pada wanita yang telah melahirkan anak.

8) Ostematrix
♥ Menguatkan tulang ibu yang baru lepas bersalin dan bayi
♥ Memperbaiki kekejangan dan kebas2
♥ Meringankan stress
♥ Sumber vitamin D dan mampu merawat penyakit rickets

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia?
Sila hubungi saya segera :
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
Perunding Vitamin Anda :
Hubungi saya, PAKAR PERUNDING PERNIAGAAN VITAMIN SHAKLEE.

Noor Hayati Adam
ID : 948395
Shaklee Coordinator
SMS/WHATSAPP: 0133972486
CEO www.facebook.com/vitaminsno1

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.*

Untuk dapatkan Vitamin anda ..Jomm....Hubungi Saya Segera :

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
~~~Perunding Vitamin Anda : ~~~,
♡♡Noor hayati Adam
♡♡ Shaklee Independent Distributor
♡♡ [ ID No : 948395]
♡♡ Contact No : 0133972486
♡♡ Email : vitaminsno1.gnor@gmail.com.my

♥♥ Postage ke Seluruh Malaysia

Jemput jalan2 ke kedai on lain kami
Blog:

http://vitaminsno1.blogspot.com

SI BUTA HURUF DAN SUSU BENGKAK


Posted via Blogaway

Tagged:

0 comments: